Vincent Zeebregts nam ruim vijf jaar geleden het roer in handen van Fortinet Nederland. Sindsdien heeft hij het bedrijf alleen maar zien groeien. “Zowel de omzet als het aantal medewerkers verzesvoudigden”, zegt Zeebregts. Daarmee nam ook de bekendheid van Fortinet toe en dat maakt het voor de leverancier en zijn partners eenvoudiger om de grootste klanten van Nederland voor zich te winnen.
Toen Zeebregts aantrad bij Fortinet richtte de verkooporganisatie zich voornamelijk op carriers/telecombedrijven, semi-overheidsorganisaties en het mkb. “We moesten ons bescheiden opstellen omdat mensen de naam en producten van Fortinet nog niet goed genoeg kenden”, weet Zeebregts. “We waren min of meer het best bewaarde geheim van de securitymarkt. Als klanten ons al kenden, dan was het altijd van ‘de UTM-doos’ en men zag ons als iedere andere mkb-leverancier. Tegenwoordig hoeven we niet meer uit te leggen wat we doen of wie we zijn. Men kent onze staat van dienst en onze toegevoegde waarde. Niets opent deuren zo gemakkelijk als mond-tot-mondreclame en we zijn er trots op dat onze klanten zo positief over ons zijn.” De waardering voor Fortinet ziet Zeebregts ook terug bij sollicitanten. “Mensen willen bij Fortinet werken omdat we een van de leidende spelers zijn in ons vakgebied. Dat verheugt ons zeer, want we hebben nog een flink aantal vacatures te vervullen. Op dit moment zijn we op zoek naar flink wat sales experts en system engineers, dus iedereen die zich bij een succesvol en betrokken team wil voegen, raden we aan ons te bellen. Mailen mag ook hoor. ”
Digital transformatie jaagt groei aan
Dankzij deze ontwikkelingen behaalt Fortinet in Nederlands consistent de groeidoelstellingen. “Dat lukt steeds opnieuw en vaak hebben we er zelfs boven gezeten”, zegt Zeebregts. “We vinden toch elke keer weer een nieuw haakje waardoor dat lukte. De belangrijkste motor achter dat succes is de Security Fabric van Fortinet. Dat is meer een visie dan een reeks producten. Door de digitale transformatie worden er steeds meer apparaten en applicaties aangesloten op het netwerk. De globalisering en het groeiende aantal thuiswerkers zorgt er bovendien voor dat steeds meer bedrijven werken vanaf heel veel verschillende locaties. Daarom zien we ook een stijgende interesse in onze Secure SD WAN-oplossingen. In combinatie met de Security Fabric maken we beveiliging overzichtelijk en beheersbaar en waarborgen we dat de beste oplossing beschikbaar zijn op alle toegangspunten.”
Hoger in de markt
De naamsbekendheid draagt er ook aan bij dat de oplossingen van Fortinet steeds hoger in de markt terecht komen. “De omvang van de deals is daardoor groter”, zegt Zeebregts. “Dat is ook voor onze partners een voordeel. Zij komen gemakkelijker binnen, behalen een hogere omzet en vereenvoudigen het beheer van de oplossingen. Daarom hebben we binnen onze verkooporganisatie meer focus gebracht voor bepaalde segmenten en onze klantenbestanden op basis daarvan ingedeeld. In het bedrijfsleven richt een speciaal team zich op de top 25 van Nederland. Een ander team bedient de duizend grootste bedrijven onder de top 25. We blijven veel energie steken in de carrier/telecombedrijven en non-profitorganisaties zoals zorg- en onderwijsinstellingen. In de profitmarkt verwelkomden we de afgelopen jaren klanten uit een aantal nieuwe segmenten zoals de retail- en maritieme sectoren.”
Fortinet richt de pijlen in Nederland echter vooral op de grootzakelijke markt, vertelt Zeebregts. “We zien kansen omdat we inmiddels de naamsbekendheid en focus hebben, en een groot aantal aansprekende referenties. Het is natuurlijk een druk bevochten segment, maar ons portfolio, onze positie in verschillende Magic Quadrants van Gartner en onze toegewijde partners geven ons de rennende voorsprong. Dat leidt tot kansen die we willen verzilveren met onze nieuwe medewerkers en partners.”