Webfleet Solutions heeft 1.050 wagenparkbeheerders in Europa ondervraagd om inzicht te krijgen in hun standpunten ten opzichte van verkeersveiligheid. De resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het European Road Safety Report 2021 eBook. Hieronder volgen enkele van de belangrijkste bevindingen.
42% van de commerciële vloten is betrokken bij één tot vijf aanrijdingen per jaar
Uit het onderzoek van Webfleet blijkt dat verkeersveiligheid voor wagenparkbeheerders en beleidsmakers een belangrijk probleem is. Volgens het onderzoek is 42% van de commerciële wagenparken betrokken bij één tot vijf aanrijdingen per jaar. Hoewel er volgens de onderzoekers veel factoren zijn die tot ongevallen kunnen bijdragen, is een menselijke fout voor 90% de oorzaak van alle verkeersongevallen. Rijgedrag is daarmee een sleutelcomponent van verkeersveiligheid, stelt Webfleet in het rapport. 84% van de ondervraagde wagenparkbeheerders is het ermee eens dat slecht rijgedrag een negatieve impact heeft op hun bedrijf. De helft van de wagenparkbeheerders kan niet met zekerheid zeggen dat hun chauffeurs zich veilig gedragen op de weg.
De top drie van slechte rijgewoonten waarover zij zich het meeste zorgen maken, zijn:
- Het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur (77%)
- Vermoeid rijden (75%)
- Te hard rijden (74%)
Bovendien is reputatieverlies voor het bedrijf door onveilig gedrag van zijn bestuurders, ook een belangrijk aandachtspunt voor commerciële vloten, aldus het rapport. Drie kwart van de wagenparkbeheerders zegt bezorgd te zijn dat slecht rijgedrag de reputatie van hun bedrijf zal schaden.
65% van de wagenparkbeheerders maakt zich zorgen over valse claims tegen hun bestuurders
Uit het onderzoek komt naar voren dat beroepschauffeurs vaak het meest veiligheidsbewust zijn op de weg. De meerderheid van de respondenten ziet een grotere dreiging van ándere chauffeurs dan die van hun eigen personeel. Andere weggebruikers vormen naast een veiligheidsrisico, ook een risico voor valse verzekeringsclaims. Volgens het onderzoek worden per maand gemiddeld drie verzekeringsclaims tegen commerciële vloten ingediend. In het VK bijvoorbeeld schatten verzekeringsexperts dat 60% van alle whiplashclaims frauduleus is. Deze kwestie wordt weerspiegeld in de resultaten van het onderzoek, waarbij 65% van de wagenparkbeheerders hun bezorgdheid uitdrukt over valse claims tegen hun bestuurders.
Een van de grootste kostenfactoren van een ongeval is het veiligheidsrisico dat de betrokken personen zelf lopen. Er zijn echter ook andere kosten die een negatieve invloed hebben op commerciële vloten zoals juridische kosten , verzekeringsclaims, reparatie- en onderhoudskosten en het verlies van inkomsten door stilstand van de voertuigen.
Webfleet verwijst naar onderzoek van KPMG waaruit blijkt dat slechts 32% van de wagenparkbeheerders hun onderhoudskosten accuraat kunnen becijferen. Volgens de enquête van Webfleet hebben commerciële vloten gemiddeld zes keer per jaar pechbijstand nodig. Ruim de helft (58%) van de wagenparkbeheerders is het ermee eens dat ze te veel uitgeven aan onderhoud en reparatie, terwijl 50% zegt te veel uit te geven aan reparatiekosten door botsingen.
Vision Zero-initiatief
Europa is volgens Webfleet de veiligste regio ter wereld om de weg op te gaan. In de afgelopen tien jaar is het aantal Europese verkeersdoden met 23% gedaald. Het Vision Zero-initiatief van de Europese Unie, dat tot doel heeft het aantal verkeersdoden tegen 2050 tot nul te herleiden en het aantal ernstige verwondingen ten gevolge van verkeersongevallen tussen 2020 en 2030 met 50% wil doen dalen, heeft aanzienlijk bijgedragen tot deze daling.
Dat betekent echter niet dat veiligheid niet langer een aandachtspunt vormt, benadrukken de onderzoekers. Ten eerste zijn er grote verschillen tussen de Europese landen. Bovendien lopen naar schatting per dodelijk slachtoffer nog eens vijf mensen levensbedreigende verwondingen op. Dat komt neer op ongeveer 120.000 mensen per jaar. Het is dan ook geen verrassing dat verkeersveiligheid een belangrijk aandachtspunt blijft voor wagenparkbeheerders en beleidsmakers, aldus het rapport.
Hoe telematicatechnologie kan helpen commerciële vloten veiliger te maken
Er wordt aanzienlijk geïnvesteerd in de ontwikkeling van krachtigere hardware en software om voertuigen veiliger te maken. Een voorbeeld hiervan is telematicatechnologie, zoals WEBFLEET, een oplossing voor wagenparkbeheerders. Dit software-as-a-service platform geeft inzichten in het rijgedrag zoals te hard rijden, hard sturen of plotseling remmen. De toevoeging van geïntegreerde videotechnologie koppelt deze gegevens aan dashcambeelden, waardoor wagenparkbeheerders inzicht krijgen in de oorzaken van deze gebeurtenissen. Ze kunnen dit inzicht vervolgens gebruiken om hun bestuurders te beschermen tegen valse claims en hen te coachen om veiliger te rijden. De dashcams die op de bestuurder zijn gericht maken ook gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) die helpt verschillende vormen van onveilig rijgedrag te detecteren en de bestuurder waarschuwt om zijn koers te corrigeren voordat een ongeval plaatsvindt. De PRO Driver Terminal in-cabine-apparatuur van Webfleet Solutions geeft bestuurders bovendien realtime coaching met advies over zaken zoals rustgedrag en manoeuvres. Het PRO-apparaat houdt ook rekening met het type voertuig dat wordt gebruikt om hen naar de meest geschikte en veiligste routes te sturen.