Hoe kom je in contact met je klant? Voorheen adverteerden bedrijven in kranten, op de radio en TV. Deze ‘push berichten’ bevatten informatie die maar één boodschap had: koop mijn product. Tegenwoordig willen mensen meer van je weten voordat zij iets van je aannemen.
- Aanbod: Welke diensten en/of producten lever je?
- Visie: Waarom lever je deze diensten en/producten? Hoe help je klanten?
- Kennis: Ken je de unieke vraagstukken in het marktsegment van je klanten?
- Missie: Hoe los je deze vraagstukken voor je klanten op?
- Onderscheidend vermogen: Hoe is jouw aanpak of portfolio anders/beter dan dat van je concurrenten?
- Praktijk: Welke voordelen hebben deze oplossingen gebracht bij bestaande klanten?
De uitstraling van je bedrijf, de toegankelijkheid, het serviceniveau en de staat van dienst zijn dus net zo belangrijk als je product of dienst. Dat blijkt ook uit onderzoek van de International Newspaper Marketing Association:
- 80% van zakelijke beslissers geeft aan dat hij informatie over een bedrijf liever via redactionele content verkrijgt, dan via advertenties.
- 70% van de onderzochten zegt meer betrokken te voelen bij een bedrijf dat goede content publiceert.
- 60% geeft aan dat content afkomstig van bedrijven hen helpt bij het nemen van aankoopbesluiten.
Tips & Trucs voor content creatie
Goede content creatie is het produceren van verhalen die ingaan op de interesses van je lezer, kijker of bezoeker. Dat kan een klant, prospect of partner zijn. Van belang is om niet alleen maar te melden wat je bedrijf belangrijk vindt. Kijk ook naar wat de lezer wil weten. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met je werknemers, vind je het belangrijk dat je toeleveranciers geen producten aanleveren die met kinderhanden zijn gemaakt, sponsor je het lokale voetbalteam? Dat betekent:
- Laat zien dat je wereld groter is dan het bedrijf alleen.
- Probeer erachter te komen wat je klant interessant vindt, schrijf daar over.
- Wees open en eerlijk, harde verkooptaal is passé.
- Gebruik geen termen die alleen ingewijden (je collega’s) begrijpen.
- Informeer je lezer, geef jouw visie en kennis door.
- Houd contact met je lezer, vraag om een mening of reactie.
Het schrijven van content vereist wel een zekere mate van discipline. Het succes van je activiteiten hangt af van de regelmaat waarmee je deze uitvoert. Dat betekent maandelijks nieuwe berichten, blogs, video’s of artikelen maken en publiceren op je website, sociale media, YouTube en nieuwsbrief. Zoekmachines waarderen dat en zo wordt je ranking in de zoekresultaten steeds beter.
Wil je continu beschikken over goede content, zonder je steeds af te vragen waar je de inspiratie en tijd vandaan haalt en welke valkuilen je moet vermijden? Geef je content creatie dan in de vakbekwame handen van Zeekhoe Communicatie.